فلسفه تقلید چیست ؟

تقلید در احکام شرعی رجوع به متخصص و اهل خبره است;

یعنی، همانگونه که شما و همه عقلای عالم در هر رشته و صنعت و علمی به


نزد متخصص و اهل خبره آن رشته میروید; (مثلا برای اطلاع از نوع بیماری


به پزشک رجوع میکنید) برای آشنایی از احکام دین و حلال و حرام و


......

ادامه نوشته

شعر

صدای آمدنت را به گوش ما برسان!
زمان غیبت خود را به انتها برسان
کنار تربت زهرا به وقت نا فله ات
دعای خویش را به یاری این گدا برسان!
اللّهم عجّل لولیک الفرج

رجب

اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان و اعنا علی الصیام ...

امام محمد باقر (ع):

اگر مومنی را دوست دارید او را از آمدن رجب با خبر کنید .

40 حديث از فضايل حضرت زهراء (س) در منابع اهل سنت

40 حديث از فضايل حضرت زهراء (س) در منابع اهل سنت

حديث 1:

قال رسول اللّه (صلى الله عليه وآله):

«اذا كانَ يوْمُ القيامَةِ نادى مُنادٍ: يا اهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا ابْصارَكمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة».[1]

(روز قيامت يك صدائي بلند مي شود كه: اي مردم غضّ بصر كنيد كه فاطمة (س) مي خواهد عبور كند).

ادامه نوشته

زمان ظهور

زمان ظهور

اگر چه اصل ظهور و نشانه های نزدیک شدن آن، از امور مسلّم و قطعی است، ولی بنا به مصالحی، زمان ظهور مشخص نشده است و هیچ کس جز خداوند از وقت دقیق آن آگاه نیست. بارها اصحاب از امامان (ع) درباره زمان خروج قائم (ص) پرسیده اند، ولی آنان به صراحت از مشخص کردن آن نهی کرده اند و زمان ظهور را هم چون علم به قیامت، منحصر به خداوند دانسته اند.

فضیل از امام باقر(ع) پرسید: آیا برای ظهور، وقت معین شده است؟ امام سه بار فرمودند:«کذب الوقّاتون»؛ کسانی که وقت تعیین می کنند، دروغ می گویند. نیز آمده است: کمیت از آن حضرت پرسید: چه وقت حضرت مهدی (ع) ظهور می کند؟ امام فرمودند: از پیامبر (ص) نیز همین مطلب پرسیده شد. حضرت فرمود: مَثَل ظهور مهدی (ع) هم چون برپایی قیامت است (کسی جز خداوند از از وقت آن آگاه نیست) مهدی نمی آید، مگر ناگهانی.

ادامه نوشته

روزها در عصر حضرت

رميله

شهري است كه وقتي حضرت قائم (ع) ظهور مي‌كند، براي مردم آن، سخناني مي گويد كه تاب و توان پذيرش آن‌را ندارند. از اين‌رو، عليه حضرت قيام مي‌كنند و با او مي‌جنگند. حضرت نيز به رويارويي با آنان مي‌پردازد و آنان را به قتل مي‌رساند. اين شورش،‌آخرين شورش عليه حضرت است.

روزها در عصر حضرت

خداوند در دوران حضرت مهدي (عج) به چرخ گردون فرمان مي‌دهد كه آرام‌تر بگردد، كه مقدار يك روز در روزگار آن حضرت، ‌معادل ده روز از روزهاي ما است، و هر ماهي به مقدار ده‌ ماه و هر سالي به مقدار ده سال از سال‌هاي ما است.

ادامه نوشته

رَحبَه

رَحبَه

سرزمين مقدسي است كه حضرت مهدي (ع) و اهل بيتش در آن اقامت مي‌گزينند. آن‌جا اقامتگاه حضرت نوح بوده است. هيچ‌يك از آل محمد (ص) جز در يك سرزمين مقدس مسكن نمي‌گزينند، و جز در يك سرزمين مقدس به قتل نمي‌رسند.

رشوه

مالي كه شخصي در مقابل عملي مي‌گيرد كه از وظايف او است،‌ يا براي ابطال حقي يا احقاق حقي آن‌ را مي‌گيرد.


ادامه نوشته

رجعت امامان

رجعت امامان (عليهم‌السلام) در قرآن كريم و روايات و زيارت‌ها آمده است. در قرآن آمده است:«انَّ‌الذي فَرضَ عليك‌القرآن لَرادَّكَ الي معادٍ» ؛ آن كسي كه قرآن را بر تو فرو فرستاد به يقين، تو را به وعده‌گاهت باز مي‌گرداند. در روايتي امام صادق (ع) مي‌فرمايد:‌«نخستين كسي كه در جريان رجعت به دنيا باز مي‌گردد، امام حسين (ع) است». و فرمود: «حسين (ع)‌به اراده حكيمانه خداوند به دنيا باز مي‌گردد و حضرت مهدي (عج)، ‌انگشتر سليمان را به همراه زمام امور جامعه به او مي‌سپارد،‌ و او كسي است كه قائم (ع) را پس از يك زندگي طولاني و با شكوه كه از دنيا مي‌رود، غسل مي‌دهد و به خاك مي‌سپارد». نيز در تاويل آيه شريفه قرآن «ثُمَّ رَدَدنا لَكُم الكرّه عليهم» مي‌فرمايد: حسين (ع)‌ با حدود هفتاد نفر از ياران خويش به خواست خدا به دنيا باز مي‌گردد... در همان حال،‌حضرت مهدي (ع) نيز در ميان ياران حسين (ع) و مردم است.

ادامه نوشته

رجعت

ربُّ‌الارض

يكي از القاب حضرت مهدي (عج) شمرده شده است. در تفسير آيه شريفه "وَ اَشرَقَتِ‌الاَرضُ بِنور ربِّها" امام صادق (ع) فرمودند:‌ مربّي زمين، امام زمان (ع) است و به نور حضرت مهدي(عج)،‌ مردم از نور آفتاب و ماه مستغني ‌مي‌شوند.

رجعت

در لغت به معناي بازگشت و بازگشتن به دنيا پس از انتقال به جهان ديگر است. و در اصطلاح به اين مفهوم است كه امامان خاندان وحي و رسالت (ع) و انبوهي از كساني‌كه جهان را بدرود گفته‌اند، بار ديگر پس از حضرت مهدي(ع) و پيش از شهادت او به خواست خداوند و اراده حكيمانه‌ي او، ‌به اين جهان باز مي‌گردند.

نخستين رجعت‌كننده، امام حسين (ع)‌است و پس از ايشان، همه امامان اهل‌بيت (ع) يكي پس از ديگري رجعت مي‌كنند. رجعت، ‌از عقايد مسلّم شيعه است و آيات و روايات در اين باره، بيش از حد شهرت و تواتر است.

سؤال مهم اين است كه آيا رجعت اختياري است؟ ناگفته پيداست افرادي كه براي انتقام و تنبيه رجعت مي‌كنند،‌ هرگز به ميل و اراده خود برنمي‌گردند، ‌بلكه مصداق «كافر به جهنّم نمي‌رود، كشان‌كشان مي‌برند»،‌ آن‌ها نيز ناگزير تن به رجعت نمي‌دهند، كه رجعت براي آن‌ها بسيار ذلّت‌بار و سخت است. ولي در مورد مومنين به نظر مي‌رسد كه اختياري خواهد بود نه اجباري. مفضل ‌بن‌ عمر مي‌گويد:‌ در خدمت امام صادق (ع) صحبت از حضرت ولي‌عصر (عج) شد و از افرادي كه عاشقانه انتظار ظهور او را مي‌كِشند و پيش از نيل به چنين سعادتي از دنيا مي‌روند گفت‌و‌گو شد، فرمود: هنگامي‌كه حضرت ولي‌عصر (عج) قيام كند، مامورين الهي در قبر با اشخاص مؤمن تماس مي‌گيرند و به‌ آن‌ها مي‌گويند:اي بنده خدا ! مولايت ظهور كرده است، اگر مي‌خواهي به او بپيوندي آزاد هستي، و اگر بخواهي در نعمت‌هاي الهي متنعّم بماني، باز هم آزاد هستي. از اين حديث استفاده مي شود كه رجعت در مورد مومنان، ‌اختياري است.